Voedingsstoffen 6 van 6: Water

In deze zesdelige blog ga ik het hebben over de zes typen voedingsstoffen: Koolhydraten, vetten, eiwitten, vitaminen, mineralen en water.

Water is essentieel voor al het leven op aarde. En mogelijk voor leven op andere planeten. Water komt in enorme hoeveelheden voor in de natuur in vaste toestand, vloeibare vorm en gasvormig.

In vloeibare toestand hebben we zeewater, rivierwater, bronwater, mineraalwater, regenwater en grondwater.

Zeewater bevat allerlei zouten, vooral natriumchloride, ongeveer 3%

Rivierwater is meestal verontreinigd en het bevat meestal veel calcium- en magnesiumzouten. Soms ook ijzerzouten die aan het water een gele tot bruine kleur geven. Rivierwater is de bron voor de drinkwatervoorziening van grote steden.

Bronwater is water dat uit de bodem naar boven komt. Het is zuiverder dan rivierwater en bevat weinig zouten. Daar waar dit in flessen verkocht wordt (bronwater) moet het voldoen aan de normen voor leidingwater.

Mineraalwater is bronwater met bepaalde zouten en gassen. Ze geven aan water een smaak. Mineraalwater dat in flessen verkocht wordt hoeft niet aan de normen van leidingwater te voldoen.

Grondwater bevat zouten die in de bodem werden uitgeloogd en daar halen planten hun mineralen uit. Dieper gelegen grondwater wordt aangeboord en door de mens voor drinkwater gebruikt.

Regenwater is nagenoeg gedestilleerd water. Verzameld in een regenton of -put is het ondrinkbaar omdat het vol zit met bacteriën en schimmels. Het voordeel van regenwater is dat het kalkvrij is en daarmee goed voor wasserijen en stoomketels.

Water is een belangrijke bouwstof van het menselijk lichaam, want ongeveer twee derde van ons lichaam bestaat uit water. Spieren, organen, bloed en lymfe bevatten veel water. Je kan ook maar drie dagen zonder water in vergelijking met meerdere weken zonder eten.

Water als hoofdbestanddeel van bloed zorgt in ons lichaam vooral voor het oplossen en het transport van voedingstoffen. Ook voor het verwijderen van afvalstoffen is water onmisbaar. Daarnaast zorgt water ook voor de warmteregeling van ons lichaam.

Een tekort aan water geeft een dorstgevoel, 10% vochtverlies leidt tot ernstige stoornissen en 20% vochtverlies tot de dood. Te veel water drinken kan ook gevaarlijk zijn, bijvoorbeeld 10L in korte tijd drinken is dodelijk.

Zoutwater omvat 97% van al het water op de aarde. Het zit in zeeën en oceanen. Zoetwater bevindt zich voor 2% in vaste toestand in ijskappen en gletsjers. 0,9% bevindt zich in diepe onderaardse grotten en 0,01% bevindt zich in ondiepe grondwaterlagen en in meren, beken en rivieren. De rest 0,03% zit in de wolken.

Chemisch zuiver water, bijvoorbeeld gedestilleerd water, is ongeschikt voor consumptie. Het smaakt flets en bevordert de vertering helemaal niet. Het meeste water ondergaat in ons lichaam geen enkele chemische verandering. In tegenstelling tot andere voedingsstoffen, zoals eiwitten, wordt water dus niet verteerd.

Wanneer opgeloste stoffen van de voedselbrij in de dunne darm worden geabsorbeerd, daalt de osmotische druk in van de voedselbrij en stijgt de osmotische druk in de cellen van de dunne darm. Het lichaam streeft naar evenwicht. Door opname van water uit de voedselbrij volgt het water snel de opgeloste stoffen door het membraan van de cellen van de dunne darm. Het evenwicht is dan hersteld. Water wordt vooral via de dunne darm geabsorbeerd. Hoewel het meeste water in ons lichaam onveranderd blijft is water betrokken bij sommige chemische omzettingen. Zoals bij de hydrolytische afbraak van de voedingstoffen gedurende de vertering.

Kraanwater en water uit fles. Er wordt wel eens geclaimd dat water uit fles meer mineralen zitten zoals magnesium en calcium die het water uit fles gezonder zou maken dan water uit de kraan. Dit is pure onzin, doorgaans komen beide uit dezelfde onderaardse bronnen.

CONCLUSIE

Water is belangrijk om te blijven leven. Het zit ook in nagenoeg alles dat we eten en voor twee derde ook in ons. Een teveel aan water is mogelijk, maar met een dodelijk gevolg bij 10L in korte tijd is dat bijna niet haalbaar. Kraanwater en water uit fles zijn vaak beide uit dezelfde bron gekomen en bevatten hetzelfde water. Drink voldoende water, richt op 2L per dag en eet gevarieerd.

Share:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *