Laat je niet bangmaken

Er wordt vaak gezegd of soms wel geschreeuwd dat als je gezond wil leven, je dat alleen kan doen door biologisch te eten en daar die extra munten maar voor neer te leggen. Wat is dan eigenlijk biologisch eten? Biologisch eten wordt alleen met natuurlijke middelen geproduceerd. Kunstmatige chemicaliën, hormonen, antibiotica en genetische modificatie worden vermeden. De biologische landbouw lijkt te zorgen voor een betere kwaliteit van de aarde en de opslag van grondwater. Het vermindert vervuiling en kan bijdragen aan het milieu. De meest gekochte biologische voeding zijn fruit, groenten, granen, zuivel en vlees. 

Over genetische modificatie is ook altijd veel te doen, daar zal ik later ook nog wel over schrijven, maar voor nu klik op deze link voor een argumentenkaart te vinden op rijksoverheid.nl waar voor en tegen argumenten in kaart zijn gebracht.


Er is te weinig bewijs om te kunnen concluderen dat biologische voeding gezonder is dan reguliere voeding.


Biologisch junkfood is ook gewoon junkfood. Alleen de term biologisch maakt iets niet gezond. Een biologische varkenshaas van 350gram met 200ml biologische roomsaus is nog steeds te veel. Biologische energierepen zijn nog steeds een overbodige mate van calorie inname en zullen net als een Snickers-reep voor overgewicht en alle problemen van dien zorgen.

In het kort over biologische voeding. Het kan minder nitraat bevatten en van bepaalde vitaminen, mineralen en antioxidanten meer hebben, maar het bewijs daarvoor is niet sterk. Biologische voeding kan de blootstelling aan gifstoffen, pesticideresten en antibioticaresistente bacteriën verminderen, maar ook dat hoeft niet. De hoeveelheid reststoffen op reguliere voeding vallen over het algemeen binnen de veiligheidsgrenzen die zeer streng zijn, dus laat je niet bang maken. Tegenwoordig zijn er echter ook veel bewerkte biologische producten verkrijgbaar, zoals frisdranken, koekjes en ontbijtgranen. Uit heel veel vergelijkende onderzoeken is gebleken dat er geen verschil te vinden is in gezondheid tussen mensen die biologisch eten en mensen die regulier eten. In de gevallen waar wél een verschil is gevonden, wordt als belangrijkere factor genoemd dat de mensen in de groep biologisch überhaupt meer groenten aten dan de andere groep.

Dan nog even over keurmerken op ons eten en de waarde daarvan. Het voedingscentrum heeft samen met Milieu Centraal en andere experts de keurmerken in 2019 opnieuw beoordeeld. Daarbij is gekeken naar duurzaamheidswinst, transparantie en betrouwbaarheid.  Uit de 100! Zijn er maar 10 topkeurmerken naar voren gekomen. Dingen als ASC, Beter Leven, Demeter, EKO, Europees keurmerk voor biologische landbouw, Fairtrade/Max Havelaar, On the way to PlanetProof, MSC, Rainforest Alliance, UTZ.  Ik plaats ook nog even de link naar die pagina hier. 

Leuk om te zien dat keurmerken dan ook nog ingedeeld worden op wat ze proberen te behalen. Voorbeelden zijn Dierenwelzijn, Eerlijke handel, Natuur en Milieu, Herkomst en Kwaliteit en Gezondheid.  De enige vier keurmerken die ingedeeld worden op gezondheid zijn keurmerken die niet eerder in het lijstje zijn benoemd, namelijk, Glutenvrij*, Happy Tooth, Verantwoord frituren en 100% Volkoren. 

*onthoud dat glutenvrij op gezondheid gericht is voor mensen die daarvoor allergisch zijn. Als je niet allergisch bent is glutenvrij eten niet gezonder voor je.

Wat weten we nu? Biologisch eten is wél duurder, heeft geen gezondheidsvoordelen, reguliere voeding heeft geen gezondheidsnadelen, biologische keurmerken zijn niet gericht op gezondheid. Als je dus heel graag gezond wil leven, maar je hebt het niet zo breed, hoef je niet voor duur en biologisch te gaan. Je kan prima gezond leven met reguliere voeding en je kan prima ongezond leven met biologische voeding. Zelfs de keurmerken van biologische voeding pretenderen niet zich om jouw gezondheid te bekommeren.

Met groenten adviseer ik om goed te kijken naar de groenten die je koopt. In het geval van vlees adviseer ik wel om voor een Beter Leven keuze te gaan of bij een goede slager te halen. Dit niet vanwege gezondheidsredenen maar omdat goedkoop vaak wel een reden heeft. Soms is vlees extra zwaar gemaakt door toevoeging van water, dat stoomt er weer uit tijdens het koken waardoor je minder en minder lekker vlees overhoudt. Onthoud hierbij duur is niet altijd beter, maar voor goedkoop is wel vaak een reden. Hierin is mijn persoonlijke mening dat een biologisch stukje vlees bij lange na niet op kan tegen een stuk vlees van een goede slager.

CONCLUSIE

Wil je gezond eten dan hoeft dat niet per se door biologisch te eten, dat is niet per se gezonder en richt zich ook niet op gezondheid. Koop je vlees het liefst bij een slager of met een Beter Leven keurmerk. Koop je groenten waar je wil, maar bekijk het goed voordat je het koopt.

Biologisch is ook niet per se minder gezond dan regulier en de keurmerken daarvoor zetten zich wel in voor milieu en natuur. Heb je het geld over en wil je graag jouw steentje daarin bijdragen, kun je altijd kiezen voor biologische producten.

Share:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *