Koffie is gezond! Het gebruik van 2 tot 4 koppen koffie per dag hangt samen met een ongeveer 10% lager risico op hartziekten. Ook is aangetoond dat een dermate koffiegebruik leidt tot 10% lager risico op een beroerte. Ook is er sterk bewijs dat het gebruik van 5 koppen koffie per dag in vergelijking tot geen koffie gebruik samenhangt met een 30% lager risico op diabetes type 2. Het verband lijkt gelijk te zijn voor zowel cafeïne als decafé.

Dat gezegd hebbende heeft koffie ook de stoffen cafestol en kahweol. Dit verhoogt LDL cholesterol en dat willen we niet. Des te beter de koffie gefilterd wordt, des te minder van die stoffen zit erin. Zo wordt voor filterkoffie of koffiepads aangeraden om het op 4 kopjes per dag te houden en voor koffie uit een espressoautomaat 3 kopjes per dag. Een cafetière of kookkoffie wordt in het geheel afgeraden.

Koffie bevat ook cafeïne. Een stimulerende stof, vooral bekend om de werking van een verbeterde concentratie en prestatie en het verdrijven van vermoeidheid. De hoeveelheid cafeïne zit ongeveer op een 85miligram voor een kopje van 125ml filterkoffie.

Je kunt ook te veel cafeïne krijgen, dit resulteert in rusteloosheid, angstgevoelens, slaapproblemen of hoofdpijn. Wat te veel is verschild sterk per persoon.

Cafeïne zit in koffiebonen, theebladen, cacaobonen, guaranabessen en colanoten. Koffie, thee, cola, ijsthee, chocolade en chocolademelk, energiedrankjes, energieshots en drankjes met guarana bevatten cafeïne. Ook heb je inmiddels al producten als snoepjes en kauwgom met extra cafeïne.

Hieronder zullen we even kort kijken naar de hoeveelheden cafeïne in de verschillende producten.


Mythe #1: Koffie werkt vocht afdrijvend!Dat is niet zo. Het lichaam verliest niet meer vocht door het drinken van koffie. Cafeïne zorgt er alleen voor dat het vocht sneller het lichaam verlaat, door nier stimulering. Dus niet meer vocht.


Cafeïneinhoud

ProductMg cafeïne per 100mlPortiegrootteMg cafeïne per portie
Filterkoffie70125ml85
Instant koffie50125ml60
Espressokoffie13050ml65
Decafé2,5125ml3
Zwarte/groene thee25125ml30
Cola10180ml18
IJsthee9180ml16
Energiedrank30250ml80
Energieshot13560ml80
Chocolademelk2180ml4
Pure chocolade(1/3reep)4030gr14
Melk chocolade(1/3 reep)2030gr6

MYTHE #2: In energiedrank zit meer cafeïne dan in koffie!
Niet waar! Energiedrank is gebonden aan de frisdrankregels in de Warenwet en koffie niet.


Wat je hier ziet is dat de hoeveelheden cafeïne redelijk overeenkomen. Tenminste aan de bovenkant. Dit komt omdat in de Warenwet staat dat frisdrank niet meer dan 350mg cafeïne per liter mag bevatten. In één blikje 250ml energiedrank mag dus maximaal 88mg cafeïne zitten. Vergelijk een grote mok filterkoffie van 250ml en dan zit daar al gauw 170mg cafeïne in.

Nu hebben energiedrankjes wel meer dan alleen cafeïne. Denk aan guarana, taurine en suiker. Het drinken van veel suikerhoudende dranken zoals energiedranken staat in sterk verband met een vergrote kans op overgewicht en diabetes type 2.


MYTHE #3: Energiedrankjes zijn óók niet vochtafdrijvend!
HELAAS! Door de toegevoegde suiker is het een hypertone drank. Je lichaam kan het vocht uit dergelijke dranken niet zo goed opnemen.


Koffie kan kankerverwekkend zijn door de stof acrylamide! In koffie zit in kleine hoeveelheden de stof acrylamide. Bij dierstudies is aangetoond dat de stof kankerverwekkend kan zijn. Onderzoeken bij mensen zijn beperkt en heeft nog niet geresulteerd in sluitend bewijs.

Tijdens het roosteren van koffiebonen, dus nog voordat het bij de consument in huis komt, kan acrylamide ontstaan. Hierbij kan de soort boon invloed hebben op de hoeveelheid van de stof. Bij het roosteren van robustabonen worden meestal hogere acrylamidegehalten gevonden dan bij arabicabonen. Surrogaat koffie en oploskoffie bevat van hogere hoeveelheden van acrylamide.

Acrylamide kan onstaan wanneer je zetmeelrijke producten verhit boven 120 Celsius. Voorbeelden van producten waar het in voor kan komen zijn: Friet, chips, koffie, ontbijtkoek, ontbijtgranen, brood, biscuits en crackers.

Zo zie je maar weer dat er altijd meer te leren valt over iets. Koffie heeft meer cafeïne dan energiedrankjes, maar koffie werkt niet vochtafdrijvend en energiedrankjes wel. Er kan een stof in koffie zitten die kankerverwekkend kan zijn, maar dat is nog niet aangetoond. Wél aangetoond zijn een heleboel positieve effecten van koffiedrinken op ons leven en verbanden met ziekten.

Uiteindelijk is er niet veel anders over te zeggen dat wat ik vaker zeg. Geniet ervan en maak de beste keuze waar je dat kan. Ga voor filterkoffie of een espressomachine, neem niet meer dan 4 of 5 koppen koffie per dag.

Share:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *