Afvallen en uitzonderingen

Hoe deed ik dat tijdens mijn afvallen. Er zijn altijd wel uitzonderingen om te maken en je zal er ook altijd een paar maken. Wat is dan de truc om te blijven afvallen terwijl je ook af en toe een verkeerde keuze maakt.

Wat zijn voorbeelden van uitzonderingen:

  • Toch weer een keer de calorierijke maaltijden nemen
  • Toch weer een keer calorierijk beleg op brood (kaas, vette worst, notenpasta’s, chocoladevarianten)
  • Uit eten gaan
  • Eten bestellen
  • Toch een gebakje op de verjaardag nemen
  • Toch een keertje dooreten in de hapjes bij een borrel of verjaardag

Er zijn natuurlijk nog veel meer uitzonderingen om te maken en varianten op degenen die ik genoemd heb, maar dit zou al wel een redelijk inzicht moeten kunnen leveren in mijn methode.

Mijn doelstelling was afvallen, ik was klaar met mijn overgewicht. Ik wilde weer normale kleren aan en me weer goed voelen in het openbaar. Deze toewijding gaf mij de motivatie om te zeggen dat ik al mijn maaltijden vanaf dat punt tot aan dat ik mijn doel bereikt zou hebben zelf zou maken.

Dat gaf mij zelf de controle over hetgeen ik binnen zou krijgen en was ook een stuk makkelijker met alles invoeren in de Eetmeter. Daarnaast was mijn voornemen dat ik geen uitzonderingen zou maken tot dat ik mijn doel bereikt had. Om de simpele reden, “van een uitzondering kom je niet aan, maar je valt er ook niet van af”.

Natuurlijk is dat gemakkelijker gezegd dan gedaan. Ik ben in het jaar van mijn afvallen naar veel verjaardagen geweest en ook nog een weekje op vakantie geweest. Daar heb ik wel uitzonderingen gemaakt, maar ik heb de schade beperkt in die situaties.

Op verjaardagen had ik altijd mijn flesje water mee om uit te drinken daarmee had ik geen behoefte aan frisdrank of bier. Ik liet altijd het gebakje aan mij voorbijgaan, maar dan pakte ik wel een handje van de schaal met kaas en worst.

Op vakantie zijn we veel uiteten geweest, daarbij liet ik de frietjes voor mijn vriendin en nam ik de aardappeltjes en een extra schep van de groenten en salade. Ook nam ik vaak de lichtere varianten van het vlees op de kaart, denk aan kip of varkenshaas. Daarbij at ik niet altijd mijn bord leeg, omdat je van vleesgerechten vaak een portiegrootte krijgt die geschikt is voor drie of vier personen.

Ik kon ook goed terugzien in de Eetmeter dat in de periode van mijn vakantie ik niet aangekomen was, maar ik was ook niet afgevallen. De verjaardagen en overige uitzonderingen hadden door de lage regelmaat geen effect op mijn afvallen, dat ging gewoon lekker door.

Het belangrijkste om hieruit te halen is: Uitzonderingen maak je altijd wel een keer, maak ze niet voor een ander. Als op een verjaardag het voltallige bezoek aandringt dat je best een gebakje kunt nemen en dat je daar niet van aankomt, laat dat maar lekker langs je heen gaan.

Als de vriendengroep graag een vette hap wil bestellen, laat je dan niet verleiden en bestel iets lichts of eet eerst thuis en kom daarna de vriendengroep vergezellen.

En als laatste, houd in de gaten dat uitzonderingen allemaal voor zichzelf meetellen. Een uitzonderingen in de maand (als voorbeeld), betekend niet dat je één keer in de maand uit eten kan gaan, één keer in diezelfde maand eten bestellen, één keer in die maand zelf vet eten, etc. Dat telt op. Als je voor jezelf stelt dat je één keer in de maand een uitzondering mag maken, kies die dan zorgvuldig uit en zorg dat het niet dubbelop gaat.

Share:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *