site maker

Mooie gebalanceerde maaltijden en een leuke leerzame blog over voeding en afvallen

Een snelle browser met ingebouwde adblocker?

Via onderstaande knop kun je BRAVE downloaden, een browser soort gelijk aan het bekende chrome (gebouwd op hetzelfde onderstel) maar dan met ingebouwde adblocker die ook werkt op bijvoorbeeld youtube. Beschikbaar voor alle platformen(ook mobiel)

Rick's Keuken Facebook

Wordt lid van mijn Facebook account om updates te krijgen zodra ik een nieuw verhaaltje of iets anders nieuws op de website heb geplaatst.

INSTAGRAM

Volg mijn instragram account om elke dag de nieuwste foto's te kunnen zien.

Reddit F00dy

Meld je aan bij reddit en volg mijn subreddit F00dy om ook jouw eigen mooie maaltijd foto's te kunnen delen en wellicht nieuwe ideëen te krijgen en geven.

EEN ARCHIEF VOL VERHAALTJES!

Kijk ook eens in het archief voor alle verhaaltjes die ik heb geschreven op deze website.

Alle verhaaltjes die ik schrijf voor de website, komen ergens op de website te staan. Maar om ruimte te maken voor de nieuwe verhaaltjes moeten de oude soms plek maken. Alle verhaaltjes komen uiteindelijk wel in het archief terecht. Deze kun je dan altijd nog weer lezen als je dat zou willen.


Terug naar boven


Het is natuurlijk leuk om te zien wat je allemaal binnenkrijgt en welke voedingsstoffen dat bevat, maar hoeveel heb je eigenlijk nodig dan?

Ik zal hier de lichtere variant uitrekenen. Dit omdat ik niet een heel actieve leefstijl heb en omdat ik graag richt op afvallen. De benodigde calorieën per dag voor een man tussen de 31 en 50 jaar met een weinig actieve leefstijl is 2600kcal. Voor een vrouw in dezelfde groep is dat 1900kcal. Link naar de tabel

In de Eetmeter app van het voedingscentrum kun je alles invullen wat je eet en drinkt op een dag en zo kan het je van een inzicht voorzien in wat je binnenkrijgt aan voedingsstoffen. Ook heeft de app de mogelijkheid om inzicht te krijgen in mogelijke overschotten of tekorten in voedingsstoffen waaronder ook vitaminen en mineralen. Hiervoor rekent de app wel met een gemiddelde van een maand dus daar zal in mijn week van invullen niet een heel sterk overzicht door komen.

Wat ga ik doen? Ik ga bewust eten met als doel iets van mijn vetoverschot te verliezen. Ik heb iets teveel toegegeven aan de slechtere eetvarianten de afgelopen tijd en om dat weer weg te werken ga ik weer bewust eten. Het invullen begint vandaag (Maandag 30-09-2019) en dat zal ik morgen posten met mijn analyse van mijn dag en verantwoording.

Dan een korte analyse vooraf. Wat heb ik nodig? We weten dat er drie vormen van energie zijn en die hebben we alle drie nodig, maar in welke hoeveelheid? Nou bijvoorbeeld vetten moeten 35% tot 40% van de energie per dag vertegenwoordigen. Daarbij is 40% voor mensen die een actievere leefstijl hebben.

(2600 x 0,35) / 9kcal = 101gram vetten per dag

(2600 x 0,40) / 9kcal = 115 gram vetten per dag

Voor verzadigde vetten geldt een richtlijn van maximaal 10% van de dagelijkse energievertegenwoordiging.

(2600 x 0.10) / 9kcal = 28,8g verzadigde vetten per dag

Koolhydraten zouden voor 40 – 70% van de energie per dag een vertegenwoordiging moeten zijn. Koolhydraten leveren vooral energie voor direct gebruik en niet voor langdurige opslag. Dat wil zeggen dat die 70% meer gericht is op sporters en die 40% meer mijn richting zal zijn.

(2600 x0,40) / 4kcal =260 gram koolhydraten

(2600 x 0.70) / 4kcal = 455 gram koolhydraten per dag.

Voor eiwitten wordt gezegd dat de vertegenwoordiging 10% van de energiebehoefte per dag of 0,8 gram per kilogram lichaamsgewicht moet zijn. Gezien het belang van eiwitten hoef ik hier niet laag op te richten, maar ook niet hoog. Ik zal in de buurt van die cijfers moeten gaan komen.

Eiwitten 0,8 gram per kg per dag (82-92kg) (65 – 74gram eiwitten) of 10% van de energie per dag

(2600 x 0,10) / 4kcal = 65 gram eiwitten per dag.


Terug naar boven

Van voedingstoffen naar de basissmaken en van diëten naar ervaringen. Mijn kijk op allerlei verschillende adviezen en meningen over afvallen en voeding en natuurlijk ook mijn advies op basis van mijn ervaringen.

Met elke dag een nieuw blog verhaaltje probeer ik elke dag meer inzicht te geven in hoe ik zelf te werk ben gegaan aan mijn afvallen. Daarnaast ook een inzicht in mijn insteek in de overige aanwezige adviezen en meningen. Bovendien heb ik heel veel geleerd over koken en eten en dat probeer ik ook over te brengen in mijn blogverhalen en te laten zien in mooie foto's die ik via mijn instagram ook op mijn website zet.

Ik stuur altijd een update van nieuwe verhaaltjes via mijn Facebookpagina "Rick's Keuken" en de plaatjes zijn ook op mijn Instagram te volgen


ER KOMT EEN BOEK AAN!

Elke keer als ik mensen vertel over mijn afvallen en ze een aantal van mijn foto's laat zien van mijn maaltijden, hoor ik hetzelfde advies. "Je zou een boek moeten schrijven!". Nu wilde ik vaker wel eens een boek schrijven, maar dan moet je ook iets te vertellen hebben. Met mijn ervaring van 40 kilo afvallen in een jaar tijd en mijn opgedane kennis over koken en eten heb ik eindelijk iets te vertellen om over te schrijven.


Er komt een boek aan! Met maaltijden, recepten en mijn verhalen over afvallen en voeding.

Hoe heb ik mijn overgewicht gekregen, wat leidde ertoe dat ik wilde gaan afvallen, hoe is het mij uiteindelijk gelukt, waar liep ik tegenaan tijdens het afvallen, wat heb ik geleerd, hoe heb ik het gewicht eraf gehouden en wat zijn de recepten van die heerlijke maaltijden...

In mijn boek zal ik gaan beschrijven hoe de reis van mijn afvallen is verlopen. Van begin tot eind met de details van wat ik precies gedaan heb en waar ik allemaal tegenaan liep. Problemen en successen. Daarnaast zal ik natuurlijk ook een groot deel van het boek toewijden aan het delen van de recepten van mijn heerlijke maaltijden.

Daarnaast zal ik ook tips en tricks in het boek beschrijven over het bereiden van voedingsmiddelen en mijn kennis over voedingsstoffen delen.

Meld je aan voor mijn Facebook om direct te weten wanneer mijn boek klaar is en besteld kan worden.


Terug naar boven

VOEDINGSDESKUNDIGE, AFVALLEN, KOKEN en MEER

Uit mijn eigen ervaringen, van het afvallen en mijn gewicht eraf houden, probeer ik op deze website zoveel mogelijk verhalen te schrijven die ook anderen zouden kunnen helpen om hetzelfde te bereiken. Daarin schrijf ik over mijn eigen insteek en hoe ik kijk naar nieuwe trends en ideeën over diëten, wat ik heb geleerd in mijn eigen zoektocht naar wat is waar en wat niet, wat werkt en wat niet en meer. Maar ook zal ik schrijven over hoe ik heb leren koken en leren eten. Dat is toch ook wel een groot onderdeel geworden van mijn afvallen en een groot onderdeel van dat ik nog steeds op mijn gezonde gewicht zit.

Ik streef naar elke dag een nieuw verhaaltje en elke dag een nieuwe foto van een maaltijd of iets dat met koken te maken heeft.

Voor mijn meest recente foodpictures kun je naar beneden scrollen. Hier heb ik een Instagram feed geplaatst die automatisch geüpdatet wordt met de nieuwste foto’s.

Klik op lees meer voor de leukste blog over alles wat met voeding te maken heeft.

Wat weet je bijvoorbeeld over superfoods en afvallen?

Waar loop je allemaal tegen aan als je af gaat vallen op basis van een beter eetpatroon zonder te sporten?

Wat is de rol van vetten in ons eten?

Waarom eten wij zoveel?

Diner - lunch - taart - vlees - vegetarisch - vis - veganistisch en nog veel meer!

Waarom deze website?

Er zijn zoveel mensen die iets weten te zeggen over voeding of dieten hebben te verkopen, moest daar nu echt nog een van komen?


Deels vanwege de hoeveelheid mensen die in de media komt en op internet te vinden is die hun boodschap van de daken schreeuwen zonder dat ze ook maar enige verstand of ervaring hebben met voeding. Maar het grootste deel van mijn motivatie om deze website te maken is mijn eigen ervaring met voeding en afvallen. Dit is mijn verhaal:

Ik ben Rick Tiemens. In 2014 heeft mijn overgewicht zijn toppunt behaald met 123kilo bij een lengte van 1.88m. In mei 2014 kwam het punt dat ik er genoeg van had en had besloten om af te vallen. Dat besluit was natuurlijk niet magisch en zorgde er niet voor dat ik plots alle kennis in huis had en direct maar kon afvallen. Het was echter wel het begin van een gemotiveerde reis waarin ik wilde uitzoeken wat ik moest doen en goed onderbouwde verklaringen daarvoor zocht. 

Vaak hebben we wel een idee of iets nu wel of niet bijdraagt aan afvallen of niet. In mijn eerste week van afvallen vanaf 24 mei 2014, heb ik de Eetmeter van het Voedingscentrum gebruikt om mijn eten bij te houden. Ik heb religieus alles ingevuld tot aan elk glas water. Dit gaf een bewustzijn op verschillende vlakken die ik ook in mijn blog zal beschrijven. De eerste week had ik 3 kilo kwijt en de smaak te pakken. De rest van de reis zag een gemiddeld verlies van ongeveer 1 kilo per week met momenten van geen verlies.

Een jaar later 25 mei 2015 had ik 40 kilo verloren en woog ik 82kilo. Tot op de dag van schrijven (04-09-2019) blijf ik op gewicht tussen de 82 en 88 kilo, waarbij alle momenten van aankomen duidelijk zichtbaar zijn voor mij. Nu ik op gewicht ben is het ook voor mij makkelijker om uitzonderingen te maken die ik niet maakte tijdens mijn afvallen. Zo eet ik tegenwoordig ook met een gezonde regelmaat buiten de deur. Voor mij geldt ook dat ik daar wel van aankom, maar mijn uitganspositie is nu zo dat ik er dan maar heel weinig meer vanaf moet halen.

DEEL DEZE PAGINA!

Volg mij op social media!